Cererile pot fi depuse la sediul Autorității Naţionale pentru Cetăţenie din București, la Birourile teritoriale din Iaşi, Galaţi, Suceava, precum și la sediul misiunii diplomatice a României din țara de domiciliu sau în țara unde dețineți un permis de ședere legal.
Anularea regimului de vize cu statele Uniunii Europene a făcut cetățenia moldovenească mai atractivă pentru cetățenii ruși și locuitorii altor țări din CSI.
Conform legislației moldovenești, străinii născuți pe teritoriul Republicii Moldova sau ale căror rude au locuit în țară până în anul 1940 pot depune o cerere pentru obținerea cetățeniei Republicii Moldova prin procedura de recunoaștere. În plus, cetățenilor străini li se oferă posibilitatea de a obține cetățenia Moldovei prin repatriere, naturalizare sau din cauza nașterii pe teritoriul țării.
În acest context, atenția noastră este concentrată asupra procesului de obținere a cetățeniei prin naturalizare.
Acest traseu este deschis pentru cei care au locuit în țară timp de zece ani, precum și pentru cei căsătoriți cu un cetățean al Moldovei timp de cel puțin trei ani, și care au trăit în mod continuu în Moldova pe parcursul acestei perioade. De asemenea, există posibilitatea naturalizării pentru cei care au locuit în țară în ultimii trei ani în calitate de părinți sau copii ai cetățenilor moldoveni.
Procesul de obținere a cetățeniei Moldovei implică susținerea unui test de cunoaștere a limbii de stat, prezentarea surselor legale de venit și confirmarea cunoașterii Constituției țării. Este important de menționat că pensionarii și persoanele cu capacități reduse sunt scutiți de la obligația de a susține testele.
Cererea pentru obținerea cetățeniei Republicii Moldova prin naturalizare trebuie depusă personal pe numele Președintelui Moldovei.
Solicitanta are dreptul să prezinte o autobiografie și o cerere în limba de stat (română) sau rusă. Dacă aceste documente sunt în altă limbă, solicitantul este obligat să furnizeze o traducere notarială în limba rusă sau română.
Dacă vă interesează această procedură, juriștii noștri sunt pregătiți să vă ofere asistență calitativă în clarificarea cerințelor, precum și să vă sprijine în pregătirea tuturor documentelor necesare.
Autobiografia și scopul acesteia
Autobiografia este un document în care o persoană descrie propria viață și evenimentele semnificative din aceasta. De obicei, într-o autobiografie se povestește despre experiența personală, educație, carieră, realizări, precum și despre contextul familial și cultural al autorului. În unele țări și domenii, este obișnuit să se prezinte o autobiografie împreună cu CV-ul atunci când se aplică pentru un loc de muncă. Acest lucru îi permite potențialului angajator să înțeleagă mai bine personalitatea candidatului, traseul vieții și interesele profesionale. În unele cazuri, pentru aplicarea la o viză sau la cetățenie, poate fi necesară și o autobiografie pentru a demonstra contextul personal, traseul profesional și motivele pentru care persoana dorește să își schimbe locul de rezidență.
Dat fiind că autobiografia este un document important și în procesul de obținere a cetățeniei Moldovei, astăzi vom examina criteriile principale pentru redactarea corectă a acestui document.
Cum să scrieți o autobiografie pentru obținerea cetățeniei Moldovei:
Singurul termen legal prevăzut în Legea cetățeniei române nr. 21/1991 este cel de verificare de către Comisia pentru Cetățenie a îndeplinirii condițiilor necesare redobândirii cetăţeniei române potrivit art. 11, și anume de maximum 5 luni de la data înregistrării cererii.Însă din cauza cererilor prea multe, termenul ajunge și la 2 ani.
Ordinul de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române se comunică solicitantului prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, imediat după emiterea ordinului de către Președintele Autorității Naționale pentru Cetățenie.
În termen de 6 luni de la data comunicării ordinului preşedintelui ANC de acordare sau redobândire a cetăţeniei române, persoanele care dobândesc sau redobândesc cetăţenia română vor depune jurământul de credinţă faţă de România la sediul Autorității Naționale pentru Cetățenie pentru persoanele care au solicitat stabilirea domiciliului în România și la sediul misiunii diplomatice a României din țara de domiciliu sau de reședință, pentru persoanele care au solicitat menținerea domiciliului în străinătate.
Certificatul de cetăţenie română este eliberat persoanei în cauză în cadrul ceremoniei de depunere a jurământului.
După obţinerea certificatului de cetăţenie, persoanele care nu au domiciliul în România vor cere transcrierea actelor de stare civilă. Cererile de transcriere a actelor pot fi depuse la Consulatul României, Oficiile de stare civilă din cadrul primăriilor tuturor municipiilor reședință de județ din România și ale sectoarelor municipiului București..
ACTELE NECESARE PENTRU REDOBÂNDIREA CETĂȚENIEI ROMÂNE:
Important! Având în vedere prevederile art. 15^1 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 06.12.2021, toate actele furnizate în dosar trebuie să fie apostilate.
Cetăţenia română se poate retrage persoanei care:
- aflată în străinătate, săvârşeşte fapte deosebit de grave prin care vatămă interesele statului român sau lezează prestigiul României, sau se înrolează în forţele armate ale unui stat cu care România a rupt relaţiile diplomatice sau cu care este în stare de război;
- a obţinut cetăţenia română prin mijloace frauduloase;
- este cunoscută ca având legături cu grupări teroriste sau le-a sprijinit, sub orice formă, ori a săvârşit alte fapte care pun în pericol siguranţa naţională.
Pierderea cetăţeniei române prin retragere are loc la data emiterii ordinului Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie de aprobare a retragerii cetăţeniei române.
Cetăţenia română nu poate fi retrasă aceluia care a dobândit-o prin naştere.